Lelystad Airport is volop in ontwikkeling en zal de komende jaren uitgroeien tot één van de grotere regionale vliegvelden met uiteindelijk circa 6,7 miljoen passagiers per jaar! In de eerste fase komt er een nieuwe terminal met platform en groot parkeerterrein. Naast de reeds aanwezige Aviodrome en AIS Airlines hebben ook Transavia en Ryanair aangegeven graag te willen gaan vliegen vanuit Lelystad.

Om de economische functie van Schiphol te behouden en versterken, is afgesproken Lelystad Airport in de periode tot circa 2043 selectief te ontwikkelen. De ontwikkeling van Lelystad Airport voorziet in een gefaseerde bouw van de benodigde infrastructuur en faciliteiten. Het Ondernemingsplan dat door Schiphol Group en Lelystad Airport is opgesteld voorziet in een gefaseerde groei in twee tranches, met een eerste tranche naar 25.000 vliegtuigbewegingen en in de eindfase circa 45.000 vliegtuigbewegingen met passagiersvliegtuigen. Uitgaande van de voor Schiphol verwachte groei moet Lelystad Airport per 2018 operationeel zijn.

Met de geplande uitbreiding zal Lelystad Airport ook meer ruimte kunnen bieden aan vliegtuigonderhoudsbedrijven en zakenvluchten. De afgelopen jaren hebben al enkele grote onderhoudsbedrijven zich op Lelystad Airport gevestigd.

Op 5 januari 2015 is officieel gestart met het aanbestedingsproces voor de ontwikkeling van Lelystad Airport, bestaande uit drie aanbestedingspercelen. Op 17 december 2015 is het eerste contract ondertekend met aannemer Dura Vermeer voor de realisatie van de lucht- en landzijdige infrastructuur.

Hoe ziet het nieuwe vliegveld van Lelystad er uit?

De provincie Flevoland heeft een animatievideo laten vervaardigen waarin wordt getoond hoe de luchthaven er in april 2018 uit zal zien.